Ciència escolar a propòsit de la recerca antàrtica

Ara som a l’etapa de plantejament de la recerca. Hem convocat els investigadors, expedicionaris experts i alumnes d’institut, per emmarcar els fenòmens d’estudi i dissenyar les observacions, experiències o treballs de camp.

Com és possible que el continent més inhòspit de la Terra aculli la major biodiversitat del planeta a nivell marí? Com es fa recerca en condicions extremes on tot és lent i laboriós? Quina relació existeix entre el metabolisme de les bactèries marines i el canvi climàtic?

Tots plegats estem implicats en la delimitació i identificació dels problemes de recerca i compartim l’emoció i la realització personal que produeix intentar comprendre el món natural.

131126_antartida (16)

Volem fer partícep la comunitat educativa de la investigació antàrtica desenvolupant diferents itineraris de recerca en col•laboració amb la Campanya Antàrtica XXIX9. Prenem l’activitat científica escolar com a model de ciència docent, això és, amb una estructura i continguts semblants als que fan els científics i on l’alumnat és el veritable realitzador de l’activitat de recerca.

Com volem ciutadans competents científicament si no ensenyem el que fan en realitat les científiques?

El dia que es va fer pública aquesta activitat vam tenir, sobre aquesta qüestió, una raonada discussió amb professores de diferents instituts. És possible aconseguir que els estudiants pensin com els científics o segueixen camins similars? Com es tradueix això en l’ensenyament?

Amb els alumnes podem aprendre les fases essencials en el desenvolupament d’una investigació com una manera de comprendre que la ciència no són “descobriments” immutables sinó que està marcada per un continu de metodologies contrastades i eficaces que faciliten la recerca i l’obtenció de resultats satisfactoris.
Sense renunciar a un resultat excel•lent de les seves investigacions, també hi ha altres raons per proposar que fem una recerca: per desenvolupar actituds científiques com la paciència o la perseverança, per desplegar el pensament lògic o per aprendre a usar diferents llenguatges en l’expressió d’idees. En això estem.

L’Enrique Isla (ICM-CSIC), l’Stefano Ambroso (ICM-CSIC) i els seus equips de recerca salpen amb el Polarsten cap al mar de Weddell cap a mitjans de desembre.  Marxen amb l’encàrrec d’enviar imatges del fons marí i testimonis de gel i glaç. En Marc Belmonte (IES Jaume Balmes), l’Helena Sánchez (IES Joan Brossa) i els seus companys de classe esperen mostres i dades per desenvolupar la seva recerca. La Núria Castelltort (Nusos), la Laia Barres (Nusos) i l’equip d’educadors de Nusos, els acompanyarem i orientarem en tot el procés. Us en donarem notícies.

L’ Antàrtida, la fascinació de la recerca”, és una proposta del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i de l’Institut de Ciències del Mar amb les escoles, que desenvolupa l’equip educatiu de Nusos al Museu Blau.

Jordi Felipe, (Cap de Base Antártica Española). Novena campanya antàrtica. Gerard Alonso, (estudiant). Primer treball de recerca

Jordi Felipe, (Cap de Base Antártica Española). Novena campanya antàrtica. Gerard Alonso, (estudiant). Primer treball de recerca

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s